tjugonde juli

Måste börja med att jag nog har sveriges stabilaste arbetsgivare, som idag somnade på en pall i ridhuset innan kl 11 efter att ha kommit hem alldeles för sent i natt (bevisligen! ;D). Roligt värre var det i alla fall, haha!
Själv har jag inte sovit nånting idag, utan började förmiddagen med att kolla när bästaste Hanna red fuxen åt mig, såg verkligen superbra ut och det är såååå nyttigt speciellt med henne för mig, att någon annan kan sitta upp, känna saker som inte jag känner, och sedan åtgärda problemen utan förutfattade meningar som jag har efter att ha jobbat med henne i snart ett år. Överlag så är det alltid nyttigt att någon annan sitter upp och känner igenom hästar som man rider "varje dag" ibland tycker jag, eftersom att man själv oftast fastnar i system som kanske inte alltid är de bästa, och som kan vara svåra att ta sig ur på egen hand.

När Hanna hade ridit klart på fuxen så hoppade jag och Elin 3-årshingstarna. Först red Elin Starlight och jag red Eljest. Båda två skötte sig verkligen superbra och hoppade vattenmatta idag för första gången. Starlight var lite skeptisk i början men som han hoppade sen istället! Helt klart en blivande stjärna! Eljest är bara hur cool som helst, tittade till lite minimalt en gång och hoppade sedan glatt över.
Därefter tog Elin Sputnik och jag Sammi. Eftersom att Sammi har varit lite spänd och haft en del sadeltvång så ligger han lite efter de andra tre och tog idag sina första skutt under ryttare. De andra tre har hunnit hoppa nga gånger och kommit lite längre helt enkelt. Han var iaf hur duktig som helst, att han dessutom är otroligt läcker är inget minus.. Me like! :)

Efter lunch var vi nästan klara med all ridning! Jag trimmade Wepzan som kändes bra när jag gjorde rätt, som vanligt med andra ord. ;) Idag plågade jag mig själv lite med att rida utan stigbyglar en hel del för att jobba på sitsen lite som istället för att bli bättre o bättre blivit sämre och sämre (??), hur det har gått till vet jag inte, men jag kan tyvärr gissa på att fuxen har ett finger med i spelet...... Bättre blev det i alla fall och W kändes riktigt fin på slutet. :) Samtidigt som jag tränade sitsen så tränade jag på att rida rakt också.. Tänk att något så grundläggande kan vara så otroligt svårt! Under mitt år på Flyinge så är det en av sakerna som vi faktiskt har tränat allra mest på med våra unghästar, framförallt på Karins lektioner så har det genomgående med 3-4 åringarna handlat om att rida på raka linjer innanför spåret. Otroligt nyttigt och det är något jag försöker göra så mycket som möjligt med alla hästar men lätt "glömmer bort" eftersom att det är så mycket enklare att ta hjälp av väggarna, men idag tvingade jag verkligen mig själv att göra det nästan hela tiden på W. Det har definitivt varit enklare med henne än vad det var idag, så jag får helt enkelt ge mig själv lite hemläxa på trimningen. Den dagen jag kan rida rakt fram på en spikrak linje oavsett tempo, gångart och tempoväxlingar är jag nöjd och kan pusta ut.. Känns som att det kommer dröja ett tag till den dagen kommer :)

Nu ska jag snart sova, laddar inför en ny dag imorgon!
Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0