tjugofjärde juni

Det har blivit ett break i bloggande - Igen. Frågan är om jag ska ta tag i det här på allvar en gång till, och det känns faktiskt så..! Har bara haft otroligt mycket mer att göra än vad jag hade planerat, började jobba direkt när jag kom hem och sen har dagarna gått i ett, känns inte som att jag gjort nånting annat den här månaden än att rida och jobba. Visserligen ingenting jag sörjer, för det är väl ungefär det som jag vill och måste göra, men tiden går så fort!

På hästsidan har det hänt en hel del.
Fuxen tävlade redan helgen efter att vi kommit hem i Kramfors, där hon gick 95 och 1m. Var felfri i 95 och hade sedan ett stopp i 1m där hon blev lite spänd och överhoppade sig ganska rejält. Kändes annars strålande fin där, och hon visar gång på gång hur mycket hoppning som finns i den lilla kroppen!

1m

12-13 juni följde både W och Fuxen med upp till Ammer på en träningshelg med Wanja Landh tillsammans med "Försprång Mittsvenska" där vi under två dagar red 3 träningspass med markarbete/banhoppning och avslutade andra dagen med att hoppa huntinghinderna, superkul!! Hästarna kändes helt ok hela helgen, Wepzan glänste mest första dagen och Fuxen var den som kändes bäst andra dagen =)

Wepzan dag 1 och Fuxen dag 2

18-20 juni
var det dax för Wepzan att tävla på SRKs stora nationella hopptävlingar. Tråkigt nog så sjönk stämningen lite av att det regnade mer eller mindre nästan hela helgen, men tävlade gjorde vi ändå och W gjorde precis som vanligt bara riktigt bra prestationer! =) I 135 på fredagen (en klass som hon inte tävlat sedan Breeders i höstas..) så var hon felfri i fas 1 och hade ett nedslag i fas 2 som jag tar på mig helt o hållet. På lördagen valde jag att göra min 140-debut som skedde på en vid det laget rejält regntung gräsbana (som kändes bättre att gå på än att rida på om jag säger det så....), men W kämpade på ett otroligt sätt och tog sig runt med endast 2 nedslag. Ett riktigt pet, och ett lite grövre nedslag i insprånget på andra kombinationen som stog svårt och där hon faktikst stog emot en del för ovanlighetens skull. Vi avslutade sedan helgen med att hoppa en 120 på söndagen (då var underlaget betydligt bättre efter ett dygns uppehåll), där hon var placerad 6a. Fina, fina W!

Fredagens 135, 0+4 fel


140-debuten på lördagen

Jag startade även en kompis häst på SRK, som skötte sig prima och fick med sig en 4e-placering från lördagens 115.

Bandiet 03, född 2001 e. Indian Gold van Castershoeve. 115 4e-plac.

Igår var det lokal kvällstävling i Matfors dit Fuxen fick åka. 90 och 1m stog på schemat och hon var jätteduktig. I 90 var hon riktigt lugn, det var en svår bana att hitta en bra rytm på och kändes därav som att jag fick sitta och backa runt lite. Fick ett nedslag på ett räcke där hon tänkte gå iväg men jag satt kvar, utbildningsmässigt en bra runda för henne! I 1m var hon betydligt mer laddad och busade omkring redan på framhoppningen, men på ett otroligt positivt sätt. Hon hoppade runt banan med ett enormt gott självförtroende och härlig inställning, även om det blev lite "av och på" ibland i all hast! ;) Med det självförtroendet kommer hon gå Breeders i höst utan problem. Nu är det svåra att våga vara iskall och hoppa riktigt lågt ett tag till, så kommer det troligen "bara" vara att hoppa lite 120 sen.

90 cm


1m

Tillridningsponnyn Philippa sköter sig riktigt bra. Hon använde första veckan till att testa hur mycket man måste stå på bakbenen för att piloten skulle bli rädd, men insåg snabbt att det inte var någon idé och har använt resterande veckor till att utvecklas och bli riktigt trevlig. Det kommer bli en superponny hos en liten duktig ryttare som kan ta vara på alla hennes kvalitéer!


Philippa, född 2005 e.Veronas Bo-Gi

Nu
har W fått ta lite semester, hon rids nga dagar i veckan lite lätt i mestadels skritt ut i skogen. Så ska hon få ha det ett par, tre veckor för att sedan sättas igång innan Hammarös stora tävlingar där hon ska gå "Champion of the youngsters", som är en årgångstävling som de har samtidigt som deras stora nationella och internationella tävlingar.
Jag flyttar ju ner till Örebro nästa helg för att jobba hos Elin Jansson, mer info om det kommer senare, ska verkligen bli superkul! Vart Fuxen får tävla nästa gång får framtiden utvisa, blir när vi kommit ner till Örebro iaf =) Hon ska nog dock var igång fram till flytten eftersom att hon redan har vilat mer än behövligt....

Nu får det bli ett nytt inlägg med lite bilder, sätter igång direkt!
Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0