Svar från frågestund

Har trillat in nga frågor trots att det tydligen krånglade en del med "kommentarknappen" den dag jag la upp inlägget.

Tess:
har du kvar den lilla spralliga fuxen? :)
hur kommer det sig att du började jobba på loviseholm och vad är dina arbetsuppgifter där? :) hihi

- Nej, Fuxen såldes tidigare i höstas till en uppfödare i Falköping där hon ska få bli mamma på heltid :)
Jobbet här på Loviseholm fick jag tack vare att jag gjorde en av mina praktikperioder under min tid på Unghästutbildningen i Flyinge här. Tydligen så skötte jag mig ganska hyfsat under dom sju veckorna så att jag fick erbjudande om att komma tillbaka :) Mina arbetsuppgifter här är mestadels träning och en del tävling av unghästarna. Rider/jobbar oftast mellan 6-8 hästar/dag i åldern 2,5-4 år, men även en del äldre hästar. Utöver detta jobbar jag en del i stallet med vardagliga sysslor :)

Simone:
Ställer en fråga som är lite i stil med Tess fråga:
Hur kommer det sig att du håller på med hästar egentligen? Och så lite andra frågor.. Varför unghästutbildningen? Vad vill du göra i framtiden? Vad är dina bästa tips till andra ryttare?

Tusen tack för en bra och inspirerande blogg!

-
Varför jag håller på med hästar? Det finns nog inget rakt svar på det, mer än att jag älskar det och verkligen brinner för sporten! Har alltid haft intresset, och tror att det är tack vare att jag inte fått det mer än "lagom" serverat under vägen som gör att intresset fortfarande är lika stort som det var för 15 år sedan.
Unghästutbildningen valde jag eftersom att jag i första hand är intresserad av att jobba med unghästar i åldern 2,5-6 år. Utbildningen innefattade det jag kände att jag behövde en stadigare grund att stå på för framtida arbeten, och den gav mig chanser till att hitta viktiga kontakter.
I framtiden vill jag i första hand jobba med unghästutbildning av hästar mellan 2,5-6 år, men även ha en eller ett par äldre hästar att rida de större klasserna på. Som det ser ut nu har jag ett optimalt jobb för obegränsad tid framåt om man ser till min utveckling, men någonstans finns en långsiktig tanke om att en dag ha ett eget ställe liknande det Elin har idag. :)

Mitt bästa tips till andra ryttare är att vara ambitiös, ta hjälp av kunniga människor och vara beredd på hårt arbete! För att komma någonstans så tror jag det krävs att man tar chansen till maximal utveckling, och för att få dom chanserna så måste man vara beredd att lägga ner hela sin själ i hästarna.
Det absolut viktigaste är nog trots allt att man älskar det man gör! Det är lika viktigt med hästarnas omvårdnad och skötsel som med deras träning, och det gäller att man gör allting med lika stor omsorg för att få maximal prestation :)

Jag hoppas att ni är nöjda med era svar, finns det någon som har andra frågor/funderingar så är ni välkomna att ställa dem när som helst. Ni får mer än gärna också komma med tips på vad ni vill läsa om, och vad som är bra/dåligt med bloggen! :)

På återseende! :)


Kommentarer
Postat av: Babban

Hej Linn. Jag heter Barbro och är dotter till VT hästarnas uppfödare Maria. Trevligt att läsa om dom duktiga VT hästarna som finns på Loviseholm. Speciellt om "lilla" Galax. Han har en lillebror som kommer matcha honom i storlek här på torpet. Jag håller på med andra typer av häst. 2st ponnier som jag kör och en nordsvensk att rida på. Jag undrar vad du tar för att rida in en häst. En av ponnier är en 2,5 årig welsh cob som är dax att rida in och jag är för tung för honom. Han är trevlig att hantera, mycket löshoppad och inkörd.

Tacksam för svar.

Babban

2010-11-09 @ 21:08:50
Postat av: måsse

du är allt bra klok du linnsi! <3

2010-11-10 @ 03:15:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0