Dag 12 - Hästens utrustning

Börjar bli lite less på alla konstiga rubriker nu.... Är hur som helst såklart väldigt noggrann med att all utrustning jag använder till hästarna sitter bra.
Har i många ur nu ridit en en Kieffer Donau som ligger bra på i princip alla hästar, vilket inte minst underlättar nu när jag rider så många olika hästar. Är dock i tanken att byta sadel, den sätter mig inte riktigt bra och det börjar bli tid att hitta nåt nytt.
Har massa olika träns av olika märken, Wepzan har ett Glen Gordonträns på tävling. Till vardags nåt av alla dom träns vi har hängande i sadelkammaren.. :) På tävling har hon även en Schockemöhleförbygel med martingal, Veredus Olympic senskydd fram samt Veredus Young Jump strykkappor bak.

Till vardags rider jag nästan aldrig med skydd längre. Hade en period när jag alltid lindade runt om osv, bakskydd slutade jag med för nåt år sedan. Används endast vid tävling. Nu rider vi nästan inga hästar med skydd till vardags förutom vid hoppning, anledningen är helt enkelt att vi tycker att skydden gör mer skada än nytta. Vi har en häst som kan stryka sig ibland, den får ha senskydd såklart. Vi har aldrig haft en skada pga att vi inte haft skydd. Däremot gör ju skydden att man får extra värme på benen (tex senskador uppkommer ju av överhettning) och det är inget vi eftersträvar.. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0