Det börjar bli roligt nu!

Tiden går så fort, det är redan mitten på december - Om bara nga veckor är alla våra 3-åringar plötsligt 4 år istället och i tävlingsbar ålder! Dom är duktiga dom rackarna också, hingstarna som togs in från lösdriften och påbörjade sin inridning för bara drygt två månader sen (!) hoppar nu och gör det riktigt bra. Idag har både Calle och Corum fått vara med på kvällsträningarna, Calle (e. Clinton-Contender) som hoppade sin 3e gång var helt grym, galopperade bommar på volt och hoppade både kombination och vattenmatta lekande lätt, och dessutom riktigt bra! :) Corum (e. Cornet Obolensky-Corum) har hoppat en gång mindre men var också han superduktig, han fick nöja sig med att trava bommarna och hoppa kombinationen några gånger tills han förstod grejjen med det :)
Har innan det trimmat 3-årsbrudarna som också kändes super idag. Dom är lite speciella båda två men det börjar släppa ordentligt nu. Stjärna (e. Cornet Obolensky-Accord II) hamnar mer och mer mellan hjälperna och styrs nu ganska så obehindrat runt i ridhuset i alla gångarterna och börjar dessutom gå att reglera lite. Liten (e. Zavall-Landwind) jobbar mycket med bommar eftersom att hon är så otroligt försiktig och behöver lära sig att det inte är någon stor grej. :)
Känner mig överlag så otroligt mycket säkrare med unghästarna nu än vad jag gjort innan. Jag har som många andra en tendens att bli för snäll och kanske inte kräva så mycket som jag borde alla gånger, men tycker sista veckorna att jag höjt nivån ett par snäpp och det har gjort att jag har även 3-åringarna mycket mer framför skänkeln nu vilket lönar sig när dom börjar hoppa. Upplever att jag inte gör riktigt så många onödiga missar heller längre vilket gör att hästarna inte ges lika många chanser att lära fel.
 
Har hunnit med lite annat också, trimmat Skurtan som var lite pigg men fin, ridit på Daimen som är fortsatt snäll, fixat lite hästar åt Elin och hunnit fixa ridhuset innan träningarna så att Elin kunde harva igenom underlaget.
Sammi chillar fortfarande eftersom att hans karled inte vill läka som jag vill, det vätskar och jäklas och han är fortfarande rätt besvärad, jag antar att han borde stå på box så att det hålls torrt - Jag har haft honom ute i snön nga timmar/dag och det är väl kanske inte det bästa. Aja, rätt tid på året att chilla på..
Nu ska jag snart sova, imorrn är det en stor dag, min nya bästis kommer hit, trodde inte jag kunde längta så mycket efter något, känns ju som att allt redan är perfekt. Blir grymt helt enkelt!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Jättekul att följa dig och hur du utvecklas fast du redan är så duktig. En fråga och kanske ett uppslag till kommande blogginlägg: Hur har du tränat upp din sits? Vad tycker du har gett dig mest och när? Hur tänker/tränar du för att hålla efter och göra din sits ännu bättre när du sitter och rider ensam? Har du några tips eller knep att dela med dig av? God Jul.

Svar: Det ska jag definitivt göra nåt inlägg om framöver! :) Tack! :)
Linn

2012-12-11 @ 22:40:20
Postat av: Maria Larsson

Jag har kommit på att det är jättebra att tvätta karleden med Hibiscrubb. Finns på Apoteket. Jag gör en ganska stark blandning med vatten och låter det sitta kvar.
Maria

2012-12-12 @ 13:11:10
URL: http://torpet.eu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0