Gamla hästar - Wepzy

När Damen åkte tillbaka till sin uppfödare så provade jag ett par andra hästar. En av dom var Wepzy, som då var 4 år och precis inriden. Jag fastnade direkt, blev störtförälskad och gav i princip mamma valet mellan henne eller ingen häst alls..;)
 
 Jag fick hem henne i november -07,  hon gjorde sin första P&J i januari -08 där jag tror hon hoppade hela 60cm. Wepzy har alltid varit en fantastiskt trevlig häst att arbeta med, och även om jag visserligen haft nån ungponny och ridit yngre hästar åt andra innan så var detta min egna första verkligt outbildade häst.
Under våren -08 så gick hon flera P&J innan hon tävlingsdebuterade i mars. Hon var felfri i sina första 7 starter, gick runt 5st 1m-klasser innan hon debuterade 110, också det felfritt.
P&J februari -08
 
I juni debuterade hon 120, felfri även där, och under sommaren kvalade vi till Breeders Trophy nere i Flyinge.
Flyinge var såklart en rätt stor grej på den tiden, jag hade aldrig tävlat längre söderut än Gävle och det blev årets höjdpunkt :) Hade en fantastiskt rolig och lärorik vecka där jag red på dom garanterat svåraste banorna jag någonsin styrt runt, såg otroligt många fina hästar och duktiga ryttare hela dagarna.
När dessutom Wepzy tog hand om mig på ett otroligt sätt båda kvalen och gick till final så blev det ännu bättre :)
 
2009 var nästan snäppet bättre än -08, vi debuterade 130 relativt tidigt under året och var färdigkvalade till Breeders innan sommaren, Wepzy hoppade fantastiskt stabilt även denna säsongen med hög lägstanivå, och hon gjorde en jättebra tävling nere i Flyinge tyvärr ett nedslag ifrån final.
 
Även 2010 och 2011 var otroligt roliga och lärorika år med denna fina häst. Hösten -09 och våren -10 gick jag Unghästutbildningen i Flyinge och hade till och från dåligt med tid för eget tävlande osv, vilket gjorde att Wepzy hamnade lite i skymundan. Ändå debuterade hon 140 i juni som 7-åring på regntung gräsbana med bara ett par nedslag pga ryttarfel, och gjorde flera andra fina tävlingar.
2011 kom debuten i 145, där hon hoppade felfritt sånär som på ett hinder som jag bokstavligen försökte rida rätt igenom... Jag fick plötsliga problem att räkna till 7 :)
 
 
Under sommaren och hösten växte också beslutet att sälja fram. Jag hade ridit Wepzy i snart fyra år, vi hade gjort otroligt mycket mer ihop än vad jag någonsin hade vågat tro och samtidigt så låg valet mellan att satsa på ett par unghästar (hade redan en blivande 4-åring i stallet) eller att göra en riktig satsning på att rida dom större klasserna. Eftersom att jag nånstans vill utbilda och tävla yngre hästar i första hand så var det läge att sälja vilket också gjordes. Nu står Wepzan hos en superduktig juniortjej och har det precis så bra som hon förtjänar att ha det :)
En helt otrolig häst som tog mig och sig själv från ingenting till Svår hoppning, alla borde få ha en Wepzy!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0