Vingliga raka linjer

Bra dag. Det har gått i ett, har jobbat alla "mina" 3-åringar, 2-åringar + Skurtan och Sammi. Snart är dom ett år äldre, känns ändå som att vi ligger i bra fas. 2-åringarna sköter sig fint, snälla rackare - Definitivt tacksamma att jobba med. 3-åringarna också fina, red Liten och Stjärna för första gången efter nästan en veckas vila, hur snälla som helst! Liten var grymt fin idag, så kul, hon har mått bra av att få smälta sista veckornas arbete lite :) Stjärna har blivit lite av en ny favorit, så personlig och rolig att jobba med :)
Calle och Corum jobbade också på fint, har fått lite nya tips av Elin och det blir som vanligt bra resultat, dom börjar alltmer kännas som 4-åringar att rida på.
Med Skurtan och Sammi försöker jag tänka lite extra på min egna ridning, tycker att jag nöjer mig lite för lätt, insåg igår att jag har tappat nånting i min grundridning som gjorde mig lätt irriterad. Jag har sedan jag hade min praktik här på Loviseholm för snart 3 år sedan haft väldigt lätt för att få alla hästar väldigt raka och mellan hjälperna, dvs jag har lätt kunnat rida rakt fram under tex lampraderna och verkligen känt att allt är på plats. Det som varit sämre på mina hästar har ibland varit lösgjordheten, har varit rädd för att vid behov ta igenom en sida och kanske tappa rakriktningen för en stund. Insåg igår att det plötsligt blivit tvärt om, jag har blivit betydligt bättre på att få hästarna lite lösgjorda och "mjuka i sidorna" men jäklar vad det vinglade när jag försökte rida lite rakt fram! Har en period kännt mig lite missnöjd med min ridning på dom äldre hästarna även om dom känns väldigt fina (ffa Skurt och Sammi eftersom att det är typ dom "gamla" hästarna jag rider i dagsläget), har inte haft alla delar på plats och igår när jag kunde rida rakt fram mot spegeln var det rätt lätt att få facit på att det stämde ganska fint.. Skärpning helt klart, ska lägga lite tid på att plåga mig själv januari ut med mycket ridning utan stigbyglar och rakt fram under varenda j*vla lamprad jag kan hitta, det ska tempoväxlas och göras övergångar i dess oändlighet tills hästarna och jag springer rakt fram oavsett form och tempo.
Sammi kändes iaf grymt fin idag, märks stor skillnad motför nga veckor sedan, han har börjat galoppera mycket mer genom kroppen och är bara galet fin att rida. :)
 
Aja, sluttjatat för ikväll, klockan är mycket och jag ska definitivt sova : )
Natti!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0