Språngkurvor och styrketräning

Fick en fråga ang språngkurvor och styrketräning :)

Har du tips på övningar/serier där man förbättrar hästens språng"kurva"? Samt även serier där man tränar upp styrkan.

Generellt sett så skulle man väl kunna säga att de flesta typer av serier är mer eller mindre styrketräning för hästen, och hur jag bygger upp serien med avstånd och hindertyper beror på vad hästen jag sitter på behöver förbättra i sitt språng och sin språngkurva.

Costa
tex hoppar gärna lite som "superman" med sina framben, hon fäller liksom ut dom framåt istället för att fälla in dom upp under kroppen. Med henne så är det jättebra att hoppa studs som jag gjorde igår, och det blev fantastiskt stor skillnad när jag la upp bommarna på olika höjder så att hon hela tiden fick koncentrera sig. Hade 3m mellan studsarna, och hade på slutet av 5 studsar dom yttersta på ca 70cm, dom inre på ca 90cm och den i mitten lite lägre på ca 50cm. En övning som också är bra med henne är att hoppa hinder med hjälpbom framför och bakom, så att hon framförallt i landningen inte kan hoppa så långt utan måste landa "rätt". Brukar ha ca 3m till bommen bakom hindret och mellan 2,5-3m före beroende på hindrets storlek och vart jag vill ha avsprångspunkten.

Med Sammi så får jag lägga upp träningen lite annorlunda om jag vill öva hans språngkurva. Han är oftast fantastiskt kvick upp fram och det är ingenting som han behöver träna extra på, men däremot så är han lite sämre bak och drar gärna upp bakbenen lite under sig. Detta har blivit allt bättre när han har blivit starkare och mer avslappnad i sin hoppning, men det är ändå något som jag hela tiden får tänka på när jag tränar honom. Med honom så hoppade jag i vintras låga studsserier med långa avstånd, ca 3,5m, för att han skulle hoppa mer framåt än uppåt och tvingas skjuta på lite. I nuläget så försöker jag lägga in mkt trimhoppning på låga men långa oxrar i olika former för att han ska lära sig att våga släppa ut sina bakben.

Galax som är så otroligt stor behöver framförallt träna på sin kvickhet, han är ganska långsam i allt han gör men har i grund och botten ett jättestort språng och hoppar ganska väl tekniskt. Med honom försöker jag framförallt tänka på att inte göra för långa avstånd utan att han nästan alltid ska få bromsa upp sig lite istället för att kunna älga på och bara bli lång.

Serier kan ju byggas på miljontals olika sätt, något som kan vara till hjälp på en häst som tex hoppar för långt eller får bråttom mellan hinderna är att lägga in hjälpbommar så att hästen som jag skrev ovan tvingas bromsa upp och hoppa "lagom" långt. Detta kan också vara nyttigt att göra på en distans med tex 5-6 galoppsprång, för att checka av att alla galoppsprång är lika långa och att man lär sig rida i rytmen :)

Hoppas du fick lite tips även om det hela blev lite luddigt..:)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0