Förmiddagstävlat

Uppstigning 03.40 imorse, med tanke på att man dessutom ställde om klockan så var väl klockan egentligen ännu mindre än så.. Men den tiden på dygnet är det lite "tidigt som tidigt", så jag hann upp och knoppa o göra iordning båda mina hästar ordentligt :)
Framme i Söderhamn vid halv 8, hann precis gå banan innan det var dax att rida fram Costa till 90n. Hon var så himla duktig och kändes superfin, lite spänd men inte alls farligt, hoppade snällt runt felfritt. :) Nu börjar hennes karriär som tävlingshäst! Sedan var det dax att plocka ut mannen i sällskapet, Sammi alltså. Han var rätt nöjd med att åka lastbil med tre brudar..........
Fick av någon anledning extremt bråttom och hann inte rida fram alls nästan, tack o lov var vi nästan ensamma i tältet och han var ganska avspänd jämfört med hur han brukar vara, så jag hann trava o galoppera ett varv, hoppa ett par språng o sen kasta mig in i ridhuset. Rutinerat att missa tiden så extremt..........
Lite halvtaskiga förutsättningar på en även i vanliga fall spänd 5-årshingst, men han var duktig ändå och hoppade runt 1m felfritt. Direkt upp på Costa som gjorde en till bra runda i sin debut i 1m med ett nedslag. Lite vingligt mellan varven men hon sköter sig långt över förväntan. Jag tror det bor en oslipad diamant i den hästen, hon är grymt trevlig.
Efteranmälde Sammi till 110n, han behöver så många rundor som han bara kan få i kroppen. Efter omständigheterna gjorde han det bra även denna runda, hinderna var borta ur tältet så jag fick glatt försöka rida fram utomhus i blåsten tillsammans med alla andra, överlevde med nöd och näppe och han blev betydligt mer stressad än innan första rundan. Kom in på banan och höll på att komma ut lika fort igen....... Dessutom red jag sämre än på länge, kan ha berott på för lite sömn och för lite föda ;) Satte honom rent ut sagt i skiten flera gånger, inte speciellt rutinerat det heller när jag vet så väl att han kräver extremt koncentrerad ridning. Man ska tex inte backa på en distans med 7 galoppsprång mellan två oxrar och försöka rida 8 på en unghäst med lite dåligt självförtroende... Jag kommer inte göra om det i närmsta taget ;)
Hur som helst så tog han mig runt, det var stort och ganska svårt, ffa för att vara lokalt, för ett par veckor sedan hade han definitivt inte tagit sig ens halvvägs med den ridning jag presterade (underpresterade..) idag.

Summa summarum, är himla nöjd med båda hästarna. Tycker att Sammi gjorde det bra första gången i lastbilen med stona och allt ståhej runtomkring med omlastningar osv. Costa var också hon mycket bättre än jag förväntat mig, känns helt klart lovande det här! Nu är det bara lilla fuxfaran som ska ut och debutera, blir när hon slutat göra illa sig i hagen det. :) Nästa hopptävling blir 14-15 april i Timrå, dit är alla hästarna anmälda.
Och nästa söndag är det ju den omtalade dressyrdebuten för Sammi o mig, nu är det dax att börja peppa, måste bara få på skon som han såklart plockade av sig idag.


:')

Kommentarer
Postat av: Linnea

Duktiga ni! Har du inga filmer på rundorna?? ;)

2012-03-26 @ 20:34:56
URL: http://linneaelmer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0