Gamla hästar - Bisazz

Förutom Sammi så är nog Bisazz den häst som jag tyckt allra mest om av dom hästar jag haft. "Bisse" köptes hösten 2003 ifrån Orust på västkusten. Han var en NF-valack f.98 e. Willoway Golddigger-Silverlea Buckskin, ca 146cm hög.
Bisse hade som 4-åring vunnit 4-årschampionatet i hoppning, men var efter det inte jättemycket prioriterad utan mest riden på hemmaplan. Det var en ponny med enorm kapacitet, tyvärr var han inte så enkelt mentalt och dessutom var han ganska tuff. Jag minns i början när han kom, när han bockade oavbrutet från att jag satte foten i stigbygeln tills jag kom tillbaka hem igen. Förstår fortfarande inte hur jag för det mesta satt kvar :)
Han hade en hel del andra egenheter för sig också, visste direkt när jag inte var närvarande och blev t.ex. helt omöjlig att få från gården när någon annan skulle rida åt mig...
 
Under mina tre år med Bisse tävlade vi upp till LB hoppning och LA dressyr. Långa perioder stog vi mest i hörnen på hoppbanorna, därav att vi också tävlade en hel del dressyr vilket för det mesta gick betydligt bättre :)
Tyvärr så drabbades min älskade lilla ponny av en hel del skador, och under 2006 upptäcktes något diffust i hans haser som veterinärerna trodde var spatt, han fick flera månader på lösdrift utan förbättring och blev tyvärr utdömd senare under hösten. Ångrar än idag att vi inte gav honom en till chans och mer tid..
 
 
Hittade en jättegammal film, det är nästan så att man får skämmas lite över sig själv ;)
 
..Om man stampade i marken så anföll han, smart trick.....
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Ska man inte ha flätor när man piff-och-puffar Linn?? ;)

Svar: Haha, jvar inte så bra på att göra flätor i den åldern ;)
Linn

2012-10-18 @ 23:18:42
URL: http://emmamariathalen.blogg.se
Postat av: Sara

Varför skulle du skämmas?? Antar att du var ca 13-14 år på den filmen. Tycker du var jätteduktig! :-)

2012-10-19 @ 14:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0