Hästarnas utrustning

Har väldigt "blandad" utrustning till hästarna, dvs använder det som är funktionellt och passar bra, kollar inte i första hand på vilket märke saker och ting har och sådär.
För att börja i någon ände så rider jag i regel alltid på ett vanligt hederligt tvådelat tränsbett av "normaltjock" modell, alltså inte ett smalt bridongbett. Har antagligen blivit smittad av Elin men det är det enda bettet jag "trivs" att rida med nuförtiden. Finns enstaka undantag på hästar som går bättre på andra typer av bett men dom är lätt räknade...
Har vanliga klassiska träns med achennosgrimmor, kan ibland tycka att remontnosgrimman är användbar men det är också i undantagsfall om det är nån häst som inte trivs med achennosgrimman :)
Använder martingal om jag anser att den gör någon nytta, för tillfället har Sammi den på tävling men inte hemma - där får jag klara mig utan "fuskhjälp" :) Rent krasst så är alla "extrasaker" vi stoppar i munnen på hästarna eller i övrigt i utrustningsväg bara en vägvisare på att grundjobbet inte är helt fungerande.
Sammi har alltid sin sadelgjord från Eric le tixerant som är bra för hästar med sadeltvång (har fått en enorm skillnad sen jag köpte denna!) men i vanliga fall använder jag vanliga sadelgjordar, helst i läder, samt sadelgjord med "magplatta" vid hoppning.
Använder senskydd fram vid hoppning, vid vanligt markarbete rider jag oftast utan benskydd. Har aldrig fått några skador på benen under ridning utan benskydd men däremot skav och annat skit av grus som kommit in mellan benen och skydden, så därav detta. :) Använder aldrig bakskydd på träning.
 
Annars har jag inga speciella grejer för mig i utrustningsväg, äger täcken och schabrak i all dess förbannelse och av olika märken hit och dit, föredrar täcken med blankt foder på insidan för att minimera risken för skav men är i övrigt inte så kinkig bara dom har bra passform.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0