Det enkla systemet

Systemet som jag ibland återkommer till är egentligen inget konstigt, ni som läser Elins och Arnolds blogg har nog redan rätt bra koll. Det handlar nog mest egentligen om att göra det svåra så enkelt som möjligt. Ridning är en ganska svår sport redan från början, och då är det så himla onödigt att göra det ännu svårare i onödan :)
Nummer 1 är att det alltid handlar om grunder. Det är aldrig några "fancy" övningar utan man känner igen sig varje gång man kommer in i ridhuset. Det handlar om att kunna rida rakt fram med en häst som bjuder jämnt fram till båda tyglarna, att kunna rida i rätt önskad fart och att ha hästar som är lydiga och lösgjorda. Jag tippar på att många tycker det är rätt tråkigt att göra "samma" övningar varje träning, men varför träna på svårare saker än vad man klarar av?
Jag har valt att göra som proffsen helt enkelt, och jag lovar att det är precis detta dom tränar på alla sina hästar, dag ut och dag in! Sen ställer man självklart olika krav på precision och perfektion på en 4-åring och en GP-häst men överlag tränar dom på ungefär samma saker.
 
Något jag använder mig mycket av till vardags är dels att jag oftast håller mig lite innanför spåret för att inte få hästar som "hänger" på sargen, sen handlar det mycket om tempoväxlingar osv, både på rakt och böjt spår. Ofta kan jag riktigt släppa ut dom på långsidorna för att sedan komma tillbaka och minska mot kortsidan, på en 4-åring kanske jag lägger en lite större volt medan en lite äldre och starkare häst kan samla betydligt mer i en mindre volt, för att sedan släppa ut igen och göra om, gång på gång. Jag släpper inte alltid ut en hel långsida utan det kan handla om bara några få galoppsprång, det viktiga är att aldrig fastna i en och samma fart, målet är att känna att hästarna mjukt följer med både fram och tillbaka.
Jag har nästan alltid två bommar i ridhuset liggande på 24m där jag helt enkelt bara tränar att rida rakt fram i rätt fart på olika antal galoppsprång. Otroligt nyttigt och det blir banne mig aldrig perfekt.. ;)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0