Favoritövningar

Fick en fråga om jag inte kunde berätta mer om övningarna vi hoppar och varför jag tycker dom är bra, jag är så himla dålig på att rita skisser och visa men kom på att Elin och Arnold gjort några träningsfilmer som visar det exemplariskt :) :)
 
http://horzenet.com/videoblogg/trana-med-arnold-assarsson 
Klicka in på länken och kolla filmen om ni inte redan gjort det, den visar standardövningarna som vi "alltid" gör på Loviseholm, i alla fall det som all träning utgår ifrån och också det "tänket" som jag fortfarande försöker utgå ifrån när jag tränar mina hästar här på Törsjö.
Först visar Arnold hur man enklast bygger upp övningarna och sedan visar Elin hur dom ska ridas medan Arnold förklarar, det blir bara överflödigt om jag öppnar munnen om dom övningarna :)
"Åttan" som vi red i onsdags kommer ca 12.30 in i filmen, den är helt grym på lite pigga och sprattliga hästar som t.ex Sammi och Skurt. Först härjar dom och sprattlar åt alla möjliga håll men efter en stund så blir det ganska ointressant att springa och lattja och dom blir både lydiga och följsamma utan att man behöver göra en stor grej av det. På filmen rider Elin jämna normala 9 galoppsprång, när det fungerar kan man såklart växla och rida både fler och färre. Viktigt dock att det fortfarande är lika jämnt varvet runt! Svårigheten är inte heller att klara det ett varv utan att kunna hålla fokus varv efter varv, det är den andra "banan" på filmen också optimal för - Att under en längre stund hålla samma jämnhet, fokus och precision!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack så mycket! :)

2013-12-20 @ 21:41:40
URL: http://jforsman.blogg.se
Postat av: Andersson

Vad är det för avstånd mellan hindren på medellinjen (åttvolten i Arnolds träningsfilm):-)

Svar: 14m tror jag han har där, men det funkar att ha nån meter mer eller mindre också, bara det är samma avstånd mellan alla tre hinder :)
Linn

2013-12-20 @ 23:20:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0