Lång dag

Det har verkligen gått i ett idag. Ridit ett gäng och longerat nån, hann ha lite extra borstmys med Daimen också, uppskattat :) Han var förresten en riktig pärla idag, andra gången jag red honom sen i höstas och hoppade upp själv för första gången utan problem, sen stog han dessutom snällt på mitten en lång stund medan några hästar hoppade :) Gullig helt enkelt!
Nu har jag ätit lite godis som Elin och Claudia fixade fram åt mig från lastbilen, räddade min kväll ;)
Kollat på SVT's Plus också, finns härliga hästförsäljare helt klart, precis som det finns fuskbyggare. Det är verkligen inte lätt att köpa häst, men det är inte lätt att sälja heller med tanke på alla lagar som finns. Jag har köpt alla mina stora hästar ifrån personer jag känner eller känner till väldigt väl samt har goda referenser om. Ett billigt sätt att slippa onödiga problem, det är dumt att gå över ån för att hämta vatten :) Föredrar definitivt att köpa en häst som jag har "hela historien" på och lägger hellre några extra kronor på det istället för onödiga veterinärräkningar; Dom brukar ju dyka upp ändå :)
Har faktiskt, peppar peppar, aldrig fått några obehagliga överraskningar heller, tänker i största möjliga mån i framtida hästköp fortsätta köpa hästar som jag har historien på eller i varje fall kunnat följa en längre tid. Nånstans kan jag tycka att vid en hästförsäljning så har köparen också ett stort ansvar. Om en hästförsäljare tex inte går med på att besikta en häst hos en veterinär man själv anser sig kunna lita på så kanske man inte ska köpa den hästen. Detsamma gäller röntgenplåtar osv.
Många hästköpare anklagar också säljaren för exakt alla problem som kan uppstå efter ett köp. Det är en sjuk värld vi lever i och jag tror överlag att detta är vanligast när man handlar med "billiga" hästar. Folk som tror att man köper en GP-häst för 80' är fel ute. När man ser hästar på annons som hoppar rent ut sagt sinnessjukt bra, har fantastisk stam och bara är 5 år gammal, och priset är "lite för bra för att vara sant", då är det garanterat bokstavligen så också. Man får oftast vad man betalar för, tyvärr.
 
Aja, kan vara irriterad över den här världen resten av natten också, dagens huvudfall i Plus är i allafall ingen jag någonsin skulle tänka mig att köpa häst av.
Natti! :)
 
 
Några lyckade hästköp :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0