Massa snack om fina hingstar

Fick en fråga om jag inte kunde skriva lite om temperament osv på unghästarna jag rider och om lite olika "nyare" blodslinjer. Kör lite övergripande i detta inlägg och mest utifrån hingstlinjerna, om det är några av er som vill ha en lite närmre beskrivning på temperament osv om varje häst jag rider just nu så kan jag ta upp det framöver.

Jag är absolut ingen expert på ämnet men har ju såklart fått mina egna uppfattningar efter att ha ridit rätt många hästar sista åren och dom flesta med lite nyare "modernt" blod. Inte att glömma är att det också alltid finns ett sto och en stolinje bakom varje avkomma, som såklart också spelar in på avkommornas ridbarhet, hoppförmåga och temperament!

Det allra vanligaste som jag stött på mycket senaste åren är hästar med Stakkato-blod. Det är också en blodslinje som jag tycker väldigt mycket om och som överlag passar mig bra då det i regel handlar om känsliga hästar med mycket nerv, som kanske inte alltid är helt enkla men som oftast är väldigt kapabla och i slutändan också väldigt ridbara. Just nu rider jag bl.a. Scoop (f.09) som är e. Stakkato ue. Escudo, Petit Salu (f.07) som är e. Perigueux (Perpignon-Stakkato)-Silvio I och min egna Stalypso's Son (f.07) som är e. Stalypso (Stakkato)-Escudo.

Scoop, e. Stakkato 

 

Clinton-blodet är också något som jag stött på mycket senaste åren, inte minst genom vad han själv lämnat såsom Cornet Obolensky (Clinton-Heartbreaker) och även dennes son Corlensky G (ue. Arpeggio). Just nu rider jag bara Corazon El Divo ur dessa blodslinjer som är e. Corlensky G ue. Riverman, det är en häst med mycket integritet som är ganska "vass", men med hög ridbarhet och god hoppförmåga.
På Loviseholm har jag stött på två Clinton-avkommor, Northern Clawfinger (ue. Contender) och Clinton's Diamant (ue. Diamant de Semilly), båda med mkt hög ridbarhet och bra hoppning. Jag har haft några e. Cornet Obolensky också och det som väl är allmänt känt och som jag också kan säga om hans avkommor är att dom ofta är ganska skarpa och i vissa fall med lite sämre ridbarhet, men hoppar det gör dom :)

Clinton's Diamant, e. Clinton-Diamant de Semilly

 
Två hingstar som använts mycket i Sverige sista åren är Cartier och Caressini L, två hingstar som båda hittills lämnat en hel del lovande hopphästar och som jag också till viss del stött på. Det jag personligen kan säga om de relativt få Cartierhästar jag sett och ridit är att de oftast har en väldigt känslig och "svår" mun, vet inte hur utbrett det är över alla de avkommor som finns men det är sällan det "slår fel" på de jag stött på.
Hade turen att få rida ett par riktigt fina Caressini-avkommor i somras, båda uppfödda av duktiga Maria Hallberg, och blev väldigt förtjust i både temperament, ridbarhet och hoppning. Rider just nu även Enzo (f. 09 e. Caressini L-Ralmé Z, lillebror till GP-hästen Caral och även helbror till Cajza Cavat (f.08) som vann 4-årschampionatet i höstas). Alla tre Caressini-avkommor jag ridit har haft ett stort rörelsemönster och med framförallt en väldigt stor galopp vilket gjort att det saknats en del styrka för att orka kontrollera den ordentligt som 4-åringar, men det är samtliga hästar som jag tror mycket på i framtiden.
 

Sådärja, tror det var det stora hela jag kan komma med en åsikt om, har ett grymt fint Cartani-sto här hos Niklas också men det är enda avkomman efter honom som jag ridit så vågar inte uttala mig riktigt om det hingstlinjen :) 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0