Självdiciplin med planering och morgonträning

Jobbar på någon slags självdiciplin för tillfället eftersom att jag förutom att jobba heltid med hästar har en plan på att ha ytterligare tre tävlingshästar (Sammi, Fina och Skurt) igång i full träning. Gör ett schema inför varje vecka med en plan för mina tre kusar för att ha stenkoll på att alla får den träning och skötsel de behöver. Hatar att göra saker halvdant och oplanerat, det leder varken till glada hästar, framgång eller motiverad ryttare... Försöker de dagar jag jobbar att bara ha två av mina egna hästar att rida, och ser istället till att ge alla hästar ordentligt med tid de dagar jag är ledig. Just nu vilar ju Sammi vilket gör det hela rätt enkelt att få ihop, men han får sitt schema ändå med promenad eller longering för att han inte ska flippa ur helt, börjar bli rätt pigg nu.....
 
När jag var yngre så red jag "till varje pris", dvs oavsett hur sjuk jag var, om jag var motiverad eller omotiverad, glad eller grinig osv. Skillnaden nu när jag är lite äldre och möjligen lite klokare, är att jag faktiskt hellre struntar i att rida en gång extra än att göra ett riktigt dåligt ridpass. Mår jag riktigt dåligt, är extremt trött eller på dåligt humör (brukar av någon anledning kunna gå lite hand i hand..) så ger jag hästarna en extra vilodag, longerar, skrittar ut eller nöjer mig med att borsta lite extra.

Nu är det inte jätteofta detta händer eftersom att jag oftast är förskonad från att vara riktigt sjuk och tack vare veckoplaneringen oftast kan anpassa så att hästarna vilar de dagar jag har mest jobb osv, men jag har lärt mig att hästarna mår betydligt bättre av att ta det lugnt en dag extra än att bli dåligt ridna en dag, det går betydligt fortare att bryta ner än att bygga upp...
 
Hur som helst, för att återgå till självdiciplinen så har jag infört morgonridning de dagar jag jobbar och har mer än 1 av mina kusar att rida. Är inte speciellt morgonpigg men är ännu mer kvällstrött vilket gör att jag gör ett bättre jobb i sadeln morgontid än kvällstid, i alla fall under denna mörka tiden på året. :)
Går helt enkelt upp strax efter halv 6, fodrar och sitter i sadeln strax efter 6-tiden. Hinner då både trimma en häst tillsammans med morgonpasset i P3 och sedan äta frukost i lugn och ro innan kl 8 när vi börjar jobba. Otroligt skönt måste jag säga, och detta gör att jag oftast är inne till kl 19 på kvällarna :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fillan Höglund

åå morgonpasset i p3 är väldigt härligt att lyssna på när man sitter i sadeln tidiga mornar! Då blir man lite extra pigg :)

2013-11-13 @ 21:12:25
URL: http://fillanhoglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0