Tempofunderingar

Full fart igen efter ett par lite lugnare veckor runt jul och nyår. Nu är det dax för dom nyblivna 5-åringarna att komma igång efter vintervilan, lilla Scoop heter för dagen Karate-Scoop efter rätt så spektakulär luftakrobatik på lina ;)
Har i övrigt inte hänt så mycket spännande idag, Sammi fick jogga runt lös i ridhuset imorse och Skurt fick fortsätta trimhoppa på åttan. Stor skillnad mot igår, framförallt var han fantastiskt fin i markarbetet idag!
 
Man fastnar så himla lätt i handbromsen när man sitter och harvar dag efter dag, när man däremot får ut lite bommar eller trimhinder med bestämda avstånd att jobba med så kommer man på sig själv ganska direkt med om man trimmar i "rätt" tempo.
Nu behöver såklart inte rätt tempo för en övning vara rätt för den andra, men om man inte klarar av att rida sin häst i det tempo man ska tävla i så blir det antagligen rätt svårt att få till det när man kommer ut på tävling. Jag rider defintivt inte alltid mina hästar i tävlingstempo, men försöker att kontrollera mig själv med jämna mellanrum att hästarna är med mig även när tempot skruvas upp.
Med Skurt har jag som jag skrivit om tidigare haft lite problem med att jag satt för mycket tryck och att han då blivit spänd vilket i sin tur lett till oönskat motstånd från båda håll. Har under hela hösten ridit honom medvetet lite under tempo, där jag själv klarat av att släppa all press och därmed fått honom mer avspänd och mottaglig. Han är egentligen en fantastisk häst att rida, så otroligt känslig och lyhörd, så det handlar bara om att jag måste bli lika känslig, reaktionssnabb och lyhörd på hans signaler och samtidigt vara helt avspänd för att inte sätta press.
Nu känner jag att jag börjar få rätt bra koll på avspändheten, och har den sista månaden vågat börja ändra tempo mer, och också lägga upp grundtempot en del. Helt klart har jag mycket kvar att jobba på men känns som att jag är på rätt väg.
Nånstans så gäller det att träna på saker som är lite "obekväma" för att utveckla båda hästarna och sig själv som ryttare. :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0