Fina små heta ston

Idag har vi tävlat på "hemmaplan" här i Askersund. Så mycket hemmaplan att vi slipper lasta hästarna och packa, borde hända oftare, väldigt smidigt kan jag känna :)
Dagens största händelse var kanske att Robban bestämt sig för att börja tävla igen och idag gjorde sina första starter på nästan ett år, han var rätt grym och rev bara en bom på fyra starter. En av mina favoriter Enya Northern (-10 e. Ziezo - Escudo I) som han fått ta över en period, eller snarare så länge han själv vill, hoppade felfritt i både 90 o 1m. Kanske den svåraste hästen i stallet för tillfället men också en av dom jag tror är mest kapabla, hon ger en rätt grym känsla när hon lägger fokus på rätt saker :) 
 
Jag hoppade bara Cher Petite (-11 e. Chacco Blue - Perigueux) från vårt stall idag, en magiskt häftig kuse som jag bara gillar mer och mer. Har nog aldrig varit med om en så orutinerad häst med sån fantastisk tävlingsskalle, hon kan hemma vara lite tittig ibland men har såhär långt på sina 4 tävlingar i livet bara blivit kaxigare för varje gång. Då ska sägas att hon för 6 veckor sedan aldrig lämnat gårdsplanen hos uppfödaren :) Dessutom börjar hon nu bli lite starkare i kroppen och hoppa igenom sprången bättre, blir spännande med henne nästa år efter en vinters träning.. Hon hoppade hur som helst felfritt i 1m och debuterade 110 med ett litet nedslag.
Hoppade även ett par varv på Lina Perkovics fina 4-åring Houston SB e. Pessoa -Harley -Sheraton. Gillar den supermycket, också en häst som ger väldigt bra känsla när han får till det. 
 
Kom på häromdan när jag satt och red vad mitt hästmaterial "ändrat sig" sista året. Jag har alltid fastnat för hästar som kräver rätt mycket ridning, ofta hästar modell större och nästan lite "tysk" kontroll med dom väldigt kontrollerat mellan hand och skänkel.  Sockan var väl lite min "drömhäst" på det viset, fantastisk att rida på men samtidigt mycket häst och passade bäst med den typen av ridning.
Via honom kom jag i kontakt med Robban och han lyckades till slut nästan tvinga (!!) mig att provrida Gazelle eftersom att han påstod att hon skulle passa mig. Jag försökte för mitt liv säga att det inte var min typ av häst och att jag inte kunde rida så heta hästar ;) 
Idag är merparten av våra hästar heta ston, vi har järngänget med Gazelle, Cher Petite och Enya :) Även om jag fortfarande gillar att rida hästar med lite "mindre" motor (dvs "normala" hästar) och lite högre ridbarhet så har till och med jag lyckats förstå att det kanske är dom andra som inte alltid är roligast att rida hemma som passar mig bäst på en tävlingsbana. :)
Gazelle MF  (-07 e. Chicago Z-Landlord)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0