Trav och fina kusar

Igårkväll var vi på trav tillsammans med ett gäng Loviseholmare, sällan man ses "utanför ridbyxorna" men trevligt dom gånger det inträffar :) Någon gång i livet ska jag äga en travhäst, har alltid haft nån slags dröm om att ha en riktigt bra travare ;) Det är väl drömmarna man har roligt med antar jag så fortsätter drömma ett tag till.
Idag har vi haft en högst normal dag, inledde med att få fina Finepix VT konstaterat dräktig med Digital VT, så rolig och spännande kombo :) Har sedan ridit ett gäng och longerat några.
Min favorit med framförallt hästar med lite dålig egen balans är att longera i bara grimma, gärna över en bom, och bara låta dom hitta sin egen balans. En av mina nya hästar "Kerstin" som är 5 år men väldigt grön har lite svårt med sin balans och använder gärna min hand som sitt "femte ben" har fått göra detta ca 1gång/vecka i några veckor nu, gör galet stor skillnad bara på några gånger. Första gångerna sprang hon antigen så fort hon bara kunde, helst i korsgalopp, och så fort hon skulle försöka bromsa lite så ramlade hon in i en graciös slängtrav i så lite balans ni bara kan tänka er ;) Skulle hon dessutom ta sig över en bom utan ngn som stöttade upp balansen från ryggen så brast det liksom totalt. Idag sprang hon i ganska bra balans åt båda hållen, nästan utan korsgalopp och kunde själv taxera fram till bommen, även de gånger hon behövde samla sig för att få plats. Jag lovar att man känner skillnad på ryggen sen, definitivt underskattat :) 
 
En annan av mina nya kusar, 5-åriga Tore, har precis börjat vuxenlivet och är i full gång med att bli inriden. Han fick löshoppa lite i början av veckan, ser väldigt lovande ut :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0