Tid till fundering

Har det som vanligt den här tiden på året lite mindre hästar att rida om dagarna när några har hunnit gå in i vintervila. Av någon anledning så brukar den här tiden på året alltid framkalla mer funderingar och resonerande. Det är dels mål för hästarna inför nästa år osv, men i år har jag också börjat fundera över vad jag egentligen har för mål med det jag håller på med. Jag har alltid haft som "grundmål" att jag vill ta fram unga lovande hästar genom årgångstävlingar osv med sikte på svår hoppning, men efter att först ha sålt Northern Diamond förra våren och sedan Soccoro i våras så tappade jag lite suget. Båda dom hästarna har känts så himla lovande och sen har jag ändå hamnat i lägen där jag ansett att jag inte haft "råd" att tacka nej innan dom ens hunnit bevisa vilka stjärnor dom är.
Jag har förmånen att få ha otroligt många fina och lovande hästar i träning och med fantastiska hästägare men man ska alltid veta att ingen utbildningshäst "sitter säkert". Ofta är dom här på kortare tid för utbildning/tävling eller för att senare säljas. 
Det är ju också en balansgång för mig som företagare att våga spara på egna fina hästar för min egen skull. Givetvis måste i princip allt bli till salu förr eller senare men nu har jag faktiskt bestämt mig för att så länge jag har råd att säga nej spara på både Tore och Kerstin, för att ha dom som min grund till att förhoppningsvis ha ett par hästar stabilt i Svår hoppning om några år. Det är två hästar som jag tror passar mig ganska perfekt och som jag tror har potential till att bli riktigt bra.  
 
Jag har ingen ambition att rida det allra största internationellt och min huvudinriktning kommer alltid vara att ta fram unghästar men jag tror att det är väldigt bra för unghästarnas skull att man håller sig själv som ryttare aktiv på lite högre nivå också. Dessutom finns det så många bra tävlingar i Sverige numera dit man både kan ta med unghästar och äldre hästar :)
 
Torninjo CH "Tore" (-11 e. Zorro - Elmshorn) köpte jag oinriden i somras. En känslig, ambitiös och väldigt begåvad häst som matchas mot tävlingsdebut i början av nästa säsong. 
 
Cher Petite "Kerstin" (-11 e. Chacco Blue - Perigueux) köptes också hon in i somras. Har gått från klarhet till klarhet hela tiden och hann debutera 120 felfritt för nga veckor sedan. Fantastiskt ambitiös och klok häst med mycket attityd. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0